Ko iesaka Klīnikas Alma ģimenes ārsti muguras lejasdaļas sāpju gadījumā

Censties turpināt ikdienas aktivitātes pat akūtu sāpju gadījumā, ierobežojot tikai lielu fizisku slodzi un pievēršot uzmanību pareizai pozai. Vieglas slodzes veicina atveseļošanos ātrāk, nevis padziļina bojājumu (veicina skābekļa pieplūdi, apasiņošanu, vielu maiņu audos, mazina muskuļu spazmas un locītavu kontraktūras). Gultas režīms parastu nesarežģītu muguras lejsdaļas sāpju gadījumā nedrīkstētu būt ilgāks par 4 dienām, jo tiek novājināta un atslābināta muskulatūra, parasti 2-4 dienas izteiktu sāpju gadījumā, bet vairumam tas nav nemaz nepieciešams. Taču iespējamas slimības un tik stipras sāpes, kad pēc ārsta ieteikuma gultas režīms jāievēro ilgāk.
• Akūtu sāpju periodā fiziskās aktivitātes vajadzētu kāpināt pakāpeniski, īpaši stiepšanās vingrojumus un staigāšanu. Vingrinājumi rumpja muskulatūras nostiprināšanai jākāpina pakāpeniski, jo pirmo 2 nedēļu laikā tie var pastiprināt jostas daļas sāpes. Aerobiskos izturības vingrinājumus (skriešana, soļošana, riteņbraukšana, peldēšana) var atsākt pakāpeniski divās nedēļās pēc akūto sāpju sākuma, sākumā ar nelielu slodzi, sākot ar 20-30 minūtēm dienā. Kā visnoderīgākos un mērenākos uzskata soļošanu un peldēšanu. Ja, kāpinot slodzi sāpes atjaunojas, tā atkal uz laiku jāsamazina, tādējādi atrodot optimālu režīmu un slodzes apjomu. Jebkuri vingrinājumi jāpārtrauc, ja parādās jauni, kā arī iespējami nervu sistēmas bojājuma simptomi – asas sāpes, sāpes ar izstarojumu un notirpumu rokās vai kājas lejas daļās, muskuļu vājums, nespēks.

• Pēc iespējas ātrāk jācenšas atgriezties darbā, jo parasti tas veicina labāku iznākumu. Kaut gan, ja jāveic smagu fizisku vai cita veida darbu, kas var ietekmēt muguras lejasdaļas sāpju rašanos, šajā aspektā jākonsultējas ar fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārstu, ergoterapeitu vai arodveselības un arodslimību ārstu. Šajos gadījumos ļoti svarīgi ir pareizas ķermeņa pozas ievērošana, pareizas smagumu celšanas ievērošana, darba mehanizācija, citu apstākļu modificēšana, noteiktu pārtraukumu ievērošana darba laikā ik pēc 30-45 minūtēm un atslābinošu vingrinājumu veikšana šajā laikā.


Ieteikumi dzīves veidam:


Dzīves veids, apstākļi, emocionālais stāvoklis it kā tiešā veidā nav akūtu stipru MLS cēlonis, kas saistītas ar muguras audu pārpūli, pārslodzi vai citām slimībām, taču šiem faktoriem ir ļoti svarīga loma atkārtotu sāpju epizodēs, sāpju panesamības sliekšņa veidošanā, atveseļošanās prognozē un hronisko sāpju gadījumos.

• Atkarības – alkoholisms, narkomānija un toksikomānija ir nopietns mugurkaula strutainu iekaisumu un lūzumu riska faktors, kā arī ievērojami izmaina psihoemocionālo stāvokli, kas ietekmē parastu nespecifisku MLS
0 0
Feed